Wednesday, January 12, 2011

kita merancang, Allah jua merancang

Allah ada setiap masa.
Allah akan sentiasa ada bersama hambaNya yang SABAR.
Kurniakan aku sifat SABAR itu Ya Rabb....

Mesej masuk. A Umiku Sayang tertera di skrin phone. Dapat mesej dari umi. Saat menerima mesej itu airmata berguguran. Menangis kerana sedih dan gembira. Hanya Allah yang tahu apa yang terkandung dalam hati ni. Syukur kupanjatkan pada Allah. Dah la saat itu saya keseorangan di dalam bilik. Roomate ada kelas. Sebak. Mujurlah isna misscall dan saya yang banyak kredit ini terus call dia. Dia selalu ada untuk membuat hati yang hiba ini ceria. Kandungan mesej biarlah diri ini sahaja yang tahu. Sungguh, betapa bertuahnya aku punya umi dan abah seperti kalian berdua. Sungguh! Alhamdulillah Ya Allah...

Cuma, ingin kukatakan disini, mereka tahu yang aku telah lakukan yang terbaik, dan mereka juga cuba untuk berikan yang terbaik buatku. Walau aku tahu, apa yang kurancang dan kuimpikan tak semua akan jadi kenyataan. Tak mampu untuk aku berikan yang terbaik buat mereka. Ya, aku tahu, aku mampu merancang, tapi tak pernah kulupa yang Allah juga merancang dan Dialah sebaik-baik perancang.

Itulah. Sejak kebelakangan ini, hati rasa tak keruan. Air mukaku memang tak menggambarkan apa yang tersirat di hati. Yela, pandai-pandai control la. Biasanya, kalau rasa tak sedap hati, memang akan teringat umi abah, rasa nak balik Kelantan. Kan tengok muka ibu ayah kan dapat pahala dan menenangkan jiwa. Tapi serius, rindu sangat untuk bertemu umi abah dan adik-adik semua. Rasa macam nak balik. Plannya minggu ni abah akan datang KL, so boleh tumpang sekaki balik Kelantan kalau abah balik hari jumaat sebab pagi jumaat ada quiz. Tapiiiii, tak jadi. So, terus buat plan untuk balik Kelantan. Memang sangat-sangat nak balik.

Bak kata kak Husna, "Balik la, bia koho kuat semangat sikit". Betul, memang semangat untuk buat semua benda dah zero. So, memang kena recharge balik. Satu-satunya cara untk recharge balik ialah balik Kelantan jumpa umi abah. Memang hujung minggu ni banyak plan. Fareeza ajak pergi trip to Kuantan yang MEDCY organize. Isna pula ajak keluar jumpa geng Naim. Tapi maaf semua, memang tak ada mood langsung nak buat segala bagai. Hati ini tiba-tiba teringat umi abah. Semangat pun ZERO! Cuma sekarang tengah kuatkan semangat untuk study Homeostasis dan Taxonomy untuk menghadap quiz Jumaat ni. Kena berusaha sehabis baik baru boleh tawakkal!

Maaf kalau saya buat pembaca semua pening. Hoo, budget ramai orang baca. Tapi, saja nak meluahkan perasaan. Untuk menutup entry ini, saya ingin berkongsi kata-kata yang saya rasa boleh buat semangat saya naik setakat ini.


Menjadi sebaik-baik hamba dan khalifah,
bukan semudah memetik dua jari.
Itupun belum bisa berbunyi.
Hakikat insan memang penuh kekurangan,
namun tidak menjadi kesalahan untuk memperbaiki diri
menjadi sebaik-baik hamba Tuhan.
Kita harus melangkah,
meski dalam kepayahan.
Kita kan khalifah,
mengapa mesti diuji dengan perkara yang mudah.
Sedang kepayahan itu perkara wajib
sebelum tiba di Jannah.
Lalu, haruslah mengalah pada takdir yang membuatkan
kita terduduk menangis hiba ?
Ku cuba memujuk diri,
"Belajarlah untuk tabah duhai hati seorang pejuang!!"
Tangisan itu pasti tidak akan sia-sia,
andai langkahmu terus teguh,
menuju jalanNya.

notakaki :: Permudahkanlah urusanku Ya Allah. Mudahkanlah jua hati ini untuk menerima segala apa ketetapanMu.

notakaki :: Tak inform lagi umi untuk balik Kelantan. Hari ni kena inform sebab nanti tak ada tiket pulak untuk balik KL.

8 sila..silakan komen..:

srikandi ISLAM said...

cuba baca buku ni....best!

Bila ALLAH Menguji Kamu

karya Syed Alwi Alatas

terbitan mustread sdn bhd

mujahidah solehah said...

semoga dpermudahkan sgalo urusan ye thirah :)
uhibbuki fillah.

hfztlSOLEHAH said...

sabar tirah.sesungguhnya Allah adalah sebaik baik perancang dan Dia tahu ape yang terbaik utk kite.


*sabar ye!

nurulhusna said...

kuatlah semangat tirah.

nanti mari balek dari kelate, bia terbakar uia dek kerana semangat membara tirah deh.

kak husna pun nak balek recharge jugak. tapi balek recharge seremban jah...

moga allah menjadi tempat utama kita mendapat kekuatan. dan wasilahnya kekuatan itu dengan segala hadiah kebahagiaan dari NNya yakni ibu ayah.

selamat menjadi anak soleh. +___+

sisIzzati said...

huk2,muka kamu tak mgambarkan apa yg kmu rasa sayang.

maaf,xdpt jd shbt yg faham gelora jiwa kamu,juga bukan shabat yg setia mdgr mslh tika kmu dlm duka

tirah,moga kepulangn kmu semula k sni nti diiring dgn smgt yg penuh!!

mahu menangis,ku sudi pnjamkn bahuku ini,:)

athirahariffin said...

to semua yang tirah sayang...

thank u all...

thank u for ur support..

sayang semua..^^,

doakan tirah dapat yang tebaek dalam hidup ini..
doakan..

mmiszsirocco said...

sgt tertarik dgn entry ni..disaat skg ni hidup sy diuji dengan dugaan Allah yang sgt2 mnguji keimanan..tQ ;)

athirahariffin said...

to miszsirocco :: hanya berkongsi apa yang terbuku di hati..
sama-sama ambil mana yang baik, buang mana yang tak baek..
^^,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com