Saturday, February 5, 2011

kejayaan bukan datang tiba-tiba

Tertarik dengan artikel INI. Dibaca di laman web iluvislam. Artikel yang ditulis oleh pelajar tahun akhir perubatan di University College Dublin, Ireland.

"If you have the power to dream it then you have the power to achieve it."

Dia membawa kisah Ted Williams. Saya cuba google apa kisah si Ted William ni. Ted William ni merupakan seorang pengemis. Tapi akhirnya kehidupannya bertukar 360 darjah oleh kerana suara emasnya.

Sebelum

Selepas

Bukan senang kisah hidupnya. Jadi pengemis selama 10 tahun sebelum dia ni dioffer untuk bekerja di Cleveland Cavaliers. Tapi yang pasti, dia jutawan sekarang. He is not a homeless man anymore. He can even buy a big new house with his money. Dia berjaya keluar dari belenggu kemiskinan setelah berusaha bermacam-macam. Kan dah kata, kejayaan tak datang bergolek.

Ini kisah Ted William yang saya sempat tengok di You Tube sebab tenet sini laju. Klik SINI.

Bukan nak jadikan dia perangsang untuk saya berjaya. Jauh sekali jadikan dia idola. Tapi cuma ingin lihat realiti kehidupan manusia. Realiti yang berlaku di muka bumi. Dalam kes Ted, di Ohio, US. Kejayaan di dunia tak datang bergolek. Sama juga kejayaan di akhirat sana. Usaha itu penting.

Dalam Islam, setelah berusaha sehabis baik, tawakkal dan pergantungan pada Allah jua perkara yan perlu dititik beratkan.

Doa, usaha, tawakal. Bergabung semuanya. Kekadang manusia ni lupa akan elemen usaha. Hanya berdoa dan bertawakkal. Tak cukup, tak cukup. Usaha itu sangat penting. Bersusah dahulu, bersenang kemudian.

Teringat satu hadith nabi, "Jalan ke syurga dipenuhi dengan kesusahan, jalan ke neraka dipenuhi dengan keseronokan". See, kita memang kena bersusah dulu untuk mencapai kesenangan. Baik di dunia, mahupun di akhirat sana yang kekal abadi.

Kejayaan dunia dan kejayaan akhirat. Kedua-duanya tak datang bergolek.

Oleh itu, sama-sama kita berusaha mencapai kejayaan DUNIA AKHIRAT.


notakaki :: Athirah, sila study sekarang. Kejayaan tak datang bergolek-golek. Anda perlu USAHA dahulu! Baca notakaki ini dengan mood x study banyak lagi, lab report pun tak siap lagi. Haish!

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com