Friday, February 4, 2011

shaking hands



Terkejut membaca artikel INI.

Salahkah kalau seorang wanita Islam berpegang kepada prinsip untuk tidak menyentuh lelaki ajnabi.

Shaking hands. A very good manner. Memang elok. Tanda kita hormat orang lain. Satu budaya yang elok. Tapi, bolehkah kita gadaikan prinsip Islam semata-mata kita ingin menunjukkan tanda hormat pada orang lain dan meraikan budaya di Malaysia sendiri?

Rasa anda pun tahu jawapannya.

Dalam artikel diatas, orang cina, yakni orang kafir. Dia mungkin tak tahu. Saya rasa ramai lagi umat ISLAM yang mengaku Islam tapi tanpa segan silu bersalam dengan lelaki ajnabi. Kalau tak percaya, anda boleh tengok tv, tak payah tengok drama pun tak pe. Tengok berita pun dah cukup untuk kita menyaksikan segala aksi ini. Alasannya, ia budaya di Malaysia, kita perlu hormat orang lain.

Inilah yang terjadi bila Islam hanya tertera pada IC. Bukan pada jati diri. Bukan pada peribadi.

Teringat kisah senior Naim yang belajar di Texas, US. Menurutnya, ada seorang lelaki US ingin bersalam dengannya. Tapi, senior saya ni hanya tersenyum dan menunduk (bow). Dia menjelaskan yang wanita Muslim tak dibenarkan bersalam dengan lelaki ajnabi. Haram hukumya. Selepas mendengar penjelasan yang diberikan. Dia menjawab, "Oh yeah, i never know about this". Dia terus meminta maaf.

Kesimpulannya. Ada antara orang kafir tak tahu akan hukum hakam dalam Islam. Yela, nama pun kafir. Tapi ada antara mereka yang menghormati apa yang kita amalkan. Tapi ada juga antara mereka yang tahu, tapi sengaja tak mahu hormat pada umat Islam.

Peranan kita. Spread the beauty in Islam. Kita yang harus mencantikkan Islam itu sendiri. Berpegang pada prinsip Islam yang cantik itu. Jangan kita pula yang hanyut dengan budaya songsang mereka.


notakaki :: Saya perlu study sekarang. :)

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com