Monday, February 28, 2011

sedih, berita, sejarah

Habis sudah sem 5 di UIA. Masih lagi di KL. Specifically rumah cik ti. Hari ni lepas subuh tidur. Boring dok rumah sorang-sorang. Cik ti kerja. Ingat nak masak tapi tak ada bahan mentah. So plan cancel. Bangun lewat. Penat dan sakit belakang sebab semalam angkat barang dari tingkat 4. Berkotak-kotak angkat. Kalau abah tahu kakak angkat kotak mesti abah marah punya. Ada la dalam 7 kali rasanya turun naik. Hoho, slim la aku pasni ~~

Online. Terasa nak membaca arkib Utusan. Yelah, saya ni memang 'suka' Utusan ni.

Sedih membaca artikel ini. Artikel dalam arkib Utusan, 16 haribulan dua 2010, bahagian rencana. Artikel tentang Kamal Artartuk. Sila baca. Saya dah linkkan ni.

Kamal Artartuk. Anda kenal ke? Buat yang kenal, rasanya tak akan ada istilah sayang pada jasad ini. Benci. Benci kerana dialah yang menghilangkan suatu yang besar bagi umat Islam. Benci kerana dialah yang menggulingkan Khilafah Islamiyah. Benci kerana dialah menjatuhkan Islam. Saya pun tahu akan Kamal Artartuk ni masa usrah di UTP suatu masa dulu. Umur saya tika itu 18 tahun. Agak lewat saya kenal seorang yang pernah menjatuhkan Islam. Agak lewat saya kenal seorang yang patut saya benci.

Memang sedih tahap apa la bila Kamal Artartuk diipuja, dijunjung dan disanjung oleh ramai orang. Yang paling tak tahan bila artikel ini tersiar di dalam akhbar. Kalau orang yang membaca akhbar ini seorang yang tak tahu apa-apa tentang Kamal Artartuk dan sejarah Islam, mungkin dia juga akan puja dan sanjung Kamal Artartuk. Kalau orang yang membaca artikel ini seorang yang suka akan sejarah, dia akan terpegun melihat 'kegemilangan' sejarah Kamal Artartuk.

See, pentingnya peranan sebuah artikel dalam sebuah akhbar. Kalau berita yang sahih macam ini pun sudah ada unsur putar belit fakta, berita lain macam mana ye? Anda fikir-fikir sendiri la ye.

Kini, kita sudah tiada khilafah. Setiap dari kita berperanan menaikkan kembali khilafah, menaikkan kembali Islam. Semua muslim yang bergelar daei sedang memikul satu tanggungjawab yang berat, untuk mengembalikan khilafah islamiyyah kembali pada tempatnya.

Sejarah. Benda yang amat penting. Dulu saya memang tak minat sejarah. Belajar sebab nak exam. Saya rasa macam belajar benda yang lapuk. Tapi, kini,baru ada kesedaran. Sejarah benda yang akan berulang. Teringat kata-kata Ustaz Syaari, sejarah ini umpama roda. Satu tika di atas, dan satu tika di bawah. Kita dulu pernah gemilang dengan Khilafah Islamiyah. Menakluk 2/3 dunia. Kita dulu pernah di atas roda. Kini kita di bawah. Satu hari nanti insyaAllah kita akan berada di roda yang di atas. . Benda itu pasti berulang. Percaya benda itu akan berulang. Moga kita semua ada usaha untu mengembalikan kegemilangan Islam.

Tiba-tiba teringat lirik lagu Maher Zain dalam lagu Awaken, "We forgot to teach our children about history''

Maher Zain pun telah sampaikan mesej kepada kita bahawa betapa pentingnya belajar sejarah dan sampaikan kepada anak-anak kita nanti. Bedtime story tu masa untuk bercerita tentang sejarah Islam, bukan cerita Cinderella, Mickey Mouse dan sebagainya.
Tapi sebelum tu, cari ilmu untuk diri sendiri. Korek-korek dan gali sejarah Islam dan para anbiya'dulu. Khas ditujukan buat diri sendiri.

Satu lagi pengajaran. Cari sumber bacaan yang sahih dalam mencari fakta yang sebenar dan juga tentang keadaan semasa. Bukan sumber bacaan yang boleh membuat kita pening dengan fakta yang diputar belitkan.


notakaki :: Cik Atikah akan bertolak malam ni dari Kelantan dan sampai esok pagi. Esok kena g ambil dia di Hentian Putra. InsyaAllah kami akan ke UiTM Shah Alam hari Rabu.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com